De trainingen die ik opzet voor teams en ondernemingsraden, zetten deelnemers in beweging en geven energie. Daarbij komen we altijd tot een inzetbaar resultaat. Mijn klanten kunnen startende ondernemingsraden zijn die een sterk team willen worden. Of teams die tot een plezierige en effectieve rol- en taakverdeling willen komen. Maar het kunnen ook teams zijn die al jaren samenwerken en met een ingewikkeld vraagstuk worstelen.
De trainingen variëren van één dagdeel tot twee of drie dagen, meestal op een mooie, inspirerende locatie maar het kan ook in company zijn. Mijn trainingen zijn nooit standaard maar altijd maatwerk. Vooraf bespreek ik met een klant uitgebreid de wensen en vervolgens doe ik een programmavoorstel. Organisatie en teams zijn voortdurend aan het veranderen: training is een één van de mogelijke interventies om de verandering in de goede richting te laten gaan. Advies en training lopen vaak door elkaar heen.
Onderwerpen kunnen zijn: teamdynamiek, rolverdeling, leiderschapstijl, vergadertechniek, onderhandelen, debaten, presenteren, snel lezen, visie & Strategie, vernieuwing MZ, participatie, brainstormen en meer inhoudelijk: arbeidsvoorwaarden, WOR en ARBO.
Door een goed gesprek, discussie of debat krijgen deelnemers inzicht in overwegingen en argumenten die het standpunt van een ondernemingsraad bepalen.
Leden die nieuw zijn in een team of hun functioneren in het team verder willen ontwikkelen, kunnen deelnemen aan coaching.
In deze training leren deelnemers effectief en gestructureerd voor te zitten en om te gaan met de specifieke dilemma's.
Er zijn meerdere onderwerpen op tafel en je onderhandelt met verschillende partijen tegelijk. Je wilt je onderhandelvaardigheden aanscherpen omdat je graag wilt weten wat nu wel en niet werkt bij onderhandelen.
In projecten rond het betrekken van mensen bij projecten door communicatie en participatie, maken we gebruik van nieuwe (wetenschappelijke) inzichten, zoals priming, framing en verschil in de mate van betrokkenheid
Of de feedback die je geeft ook effectief is, dat wil zeggen ge¬hoord, begrepen en geaccepteerd wordt, hangt af van een aantal aspecten over inhoud, vorm en relatie. Dat is onderdeel van de aanpak die we hiervoor hebben ontwikkeld.
Een basiscursus over de WOR voor hen die nieuw zijn in de medezeggenschap. Deelnemers worden op een praktische en aansprekende manier ingewijd in de betekenis van de wet en zijn toepassingen.
Om te kunnen beoordelen of veranderingsplannen haalbaar zijn, is het voor teamleden handig iets te weten van veranderstijlen, hun aanpak. Het verschil tussen een blauwdruk opleggen en een veranderingsproces starten.
Welke leiderschapstijlen zijn er, hoe werken ze uit? Een team dat iets wil verbeteren aan cultuur, communicatie of slechte sfeer moet iets snappen van de wijze waarop gemanaged kan worden.
Hoewel invloed op het strategisch beleid van de organisatie vrijwel altijd een heikel punt is, kijken we bij het strategisch snorkelen naar de gebeurtenissen, aanleidingen, ontwikkelingen en trends die de organisatie en zijn beleid gaan beïnvloeden
Wat veroorzaakt of bevordert betrokkenheid? Hoe organiseer je het? Komen daarin de belangen van bestuurder en OR zodanig overeen dat daarin kan worden samengewerkt? Welke factoren maken dat het kan slagen?
In deze thematraining wordt ervaren hoe deze vormen in de praktijk werken en kan uit de eerste hand worden vernomen hoe deze werken.
Deep Democraty is een manier van besluiten nemen waarbij de wijsheid van de minderheid wordt meegenomen in het meerderheidsbesluit.
“Een dienend-leider stelt de belangen van anderen op de eerste plaats, heeft de wijsheid om te zien wat nodig is, de capaciteiten om daar iets mee te doen en de moed om daarnaar te handelen” (Nuyten 2012) Sessie met theorie over dienden leiderschap en praktische oefeningen.
Hoe is de teamdynamiek? Door alle teamleden positie te laten nemen in de ruimte wordt in één oogopslag duidelijk hoe verhoudingen liggen, waar blokkades zitten en waar de samenwerking prettig verloopt.