Het Business Model Canvas, ontwikkeld door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, is een effectieve manier om complexe organisatievraagstukken inzichtelijk en behapbaar te maken. Het geeft in korte tijd concrete resultaten en positieve energie. Het Business Model Canvas (BMC) is een creatief proces, waarin op een gestructureerde manier beleids- of organisatiedoelstellingen worden toegespitst op haalbaarheid in de toekomst.
Wij bieden nu quickscan sessies aan waarbij we het Business Model Canvas inzetten.
Werken met het Canvas koppelt passie en poen.
Krimpende budgetten maken het noodzakelijk dat overheden en maatschappelijke organisaties niet alleen waardegedreven, maar ook meer financieel gedreven te werk gaan. Ook voor bedrijven is een goed verdienmodel van belang, waarin waarde wordt gekoppeld aan middelen. Werken met het BMC brengt inhoud en geld bij elkaar en in balans.
Het Canvas daagt uit om kritisch na te denken over wie de klant is.
Hoe kan die klant afgebakend en omschreven worden en waar is die echt naar op zoek? Het gaat niet om de vraag wat de organisatie vanuit een intrinsieke motivatie ‘aan de man’ wil brengen, maar om de vraag wie ‘de man’ dan is en welke oplossing deze zoekt.Tijdens het werken met het Canvas ontstaat al doende draagvlak.
Werken met het BMC doe je met collega’s en belangrijke partners.
Samen ontwerpen we de stip op de horizon, door in balans te brengen wat de (maatschappelijke) waardecreatie is, hoe deze kan worden bereikt en wat dat kost en oplevert.